Public relations
Public relations (často uváděné pod zkratkou PR, toto označení pochází z angličtiny a volně jej lze přeložit jako „vztahy s veřejností“) jsou techniky a nástroje, pomocí kterých instituce nebo firma buduje a udržuje vztahy se svým okolím a s veřejností, nahlíží její postoje a snaží se je ovlivňovat. Jedná se o dlouhodobou cílevědomou činnost, která by měla mimo jiné zajišťovat poskytování informací veřejnosti a zároveň získávání zpětné vazby a dalších informací od veřejnosti.
PR obecně provádí buďto zvláštní oddělení uvnitř firmy (tzv. in-house) nebo k tomu určené PR agentury nebo komunikační agentury.
V chápání PR se veřejnost dělí na vnitřní a vnější. Vnitřní veřejností se rozumí zejména zaměstnanci organizace. Vnější veřejností se rozumí nejen zákazníci, ale také dodavatelé, investoři, komunita, potažmo celá společnost.
Charakteristiky PR?
- Nepřetržitá činnost
- Strategický proces
- Plánovaná a koordinovaná aktivita
- Prostředek úspěšného uvedení výrobku na trh
- Katalyzátor změny přístupu, názorů, vnímání a pověsti
- Reakce na události
Cíle PR?
- Přesvědčovat
- Prodávat
- Vzdělávat
- Stimulovat aktivitu
- Iniciovat přání
- Zvyšovat povědomí a budit zájem
- Získat důvěryhodnost a podporu třetí strany
- Indukovat tzv. proces AIDA (awareness, interest, desire, action): povědomí - zájem - přání - akce